TeoNote.ro
Teologie ortodoxă online.




Sf. Cuv. Siluan Athonitul





Noutăți și anunțuri

Preacinstirea Maicii Domnului

Minutele de Religie

Rugăciunea în cultul BO

Credință și cunoaștere

Despre pocăință

Despre Biblie

Icoanele Maicii Domnului

TeoNote 4.2

Biblioteca 8.1

Despre Sf. Siluan

Despre Sf. Paisie

Biserica Ortodoxă

Analiză - judecată

Venerare - adorare

Cine sunt ostașii?

Ora de Religie

Rugăciunea personală

Despre mâncare



La preluarea materialelor
noastre, trebuie să indicaţi
autorul și sursa.


Vizualizări: 52. Citesc acum: 002. Pagină modificată la 25/01/2025 19:21.

Preacinstirea Maicii Domnului


(icoana Maicii Domnului, Ierusalimitissa)

Binecuvântată ești tu între femei … (Luca 1, 41-43)

Născătoare de Dumnezeu Fecioară, bucură-te!
Ceea ce ești plină de har, Marie, Domnul este cu tine.
Binecuvântată ești tu între femei și binecuvântat este rodul pântecelui tău,
că ai născut pe Mântuitorul sufletelor noastre.

Scurtă introducere

Creștinii ortodocși rostesc sau cântă des Cântarea Maicii Domnului, acasă dar și în Biserici, la slujbele de dimineață, numite Utrenii:

Ceea ce ești mai cinstită decât Heruvimii și mai mărită fără de asemănare decât Serafimii, care fără stricăciune pe Dumnezeu-Cuvântul ai născut, pe tine cea cu adevărat Născătoare de Dumnezeu, te mărim.

Cel mai important eveniment al istoriei este întruparea Fiului lui Dumnezeu. Noi creștinii ortodocși credem „întru Unul Domn Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, Unul-Născut, Care din Tatăl S-a născut mai înainte de toți vecii: Lumină din Lumină, Dumnezeu adevărat din Dumnezeu adevărat, născut, nu făcut, Cel de o ființă cu Tatăl prin Care toate s-au făcut. Care pentru noi oamenii și pentru a noastră mântuire: S-a pogorât din ceruri și S-a întrupat de la Duhul Sfânt și din Maria Fecioara și S-a făcut om” (fragment din Crezul Ortodox de la Niceea).

Despre întruparea (nașterea) Domnului vorbim mai ales în luna decembrie, în preajma sărbătorii Nașterii Domnului de pe 25 decembrie. Cine este însă Maria Fecioara? Cine este Maica Domnului (Luca 1, 43) și de ce o cinstim și chiar supracinstim? Ce înseamnă preacinsire? Preacinstirea e totuna cu adorarea? Răspunsurile, le puteți citi la pagina despre venerare și adorare.

Cine este Maica Domnului?

Este Fecioara întru totul curată care L-a născut (în mod supranatural) pe Fiul lui Dumnezeu, Iisus din Nazaret. Întruparea Fiului lui Dumnezeu este adevărul central al creștinismului ortodox. (Luca 1, 26). Nu există slujbă ortodoxă publică în cadrul căreia să nu auzim rugăciuni sau cântări în cinstea Maicii Domnului.

Preacinstirea Maicii Domnului

La vârsta de 16 ani, Maica Domnului L-a născut pe singurul ei Fiu, Domnul nostru Iisus Hristos. A mai trăit încă 50 de ani, ani în care a fost de mare folos celor din jurul ei și lumii întregi. Maica Domnului a trăit așadar 66 de ani.

Referindu-se la lucrarea ei duhovnicească, Sf. Siluan Athonitul (†1938) spunea:

Maica Domnului este mai presus decât toţi în smerenie, de aceea o fericesc pe ea toate neamurile pe pământ şi îi slujesc toate puterile cereşti; şi pe această Maică a Sa Domnul ne-a dat-o spre apărare şi ajutor.

Preacinstirea Maicii Domnului a început în ziua în care Sfântul Arhanghel Gavriil i s-a arătat Fecioarei Maria în Nazareth. Evenimentul este pomenit anual, mai ales cu ocazia sărbătorii Bunei Vestiri, pe 25 martie.

Un adevărat cult al Maicii Domnului s-a dezvoltat treptat și s-a generalizat după Sinodul al III-lea ecumenic din anul 431 dHr. de la Efes.

Cinstirea deosebită dată Preasfintei Fecioare Maria este bine întemeiată fiindcă ea este cu adevărat mai presus decât toți sfinții din pricina vredniciei ei. Această slăvire a ei, Biserica noastră Ortodoxă o numește supravenerare sau preacinstire (υπερδουλεια).[1]

Cele mai importante motive ale supravenerării Maicii Domnului:

1. Viața ei impecabilă. Este singura ființă umană care a trăit fără păcat: „Maica Domnului niciodată nu a greșit, în nici un gând, și niciodată nu a pierdut harul” (Sf. Siluan Athonitul, în cartea Cuviosul Siluan Athonitul, pag. 402)
   2. Nașterea ei suprafirească și pururea fecioria ei (înainte, în timpul și după naștere, explicația celor 3 steluțe prezente în icoane, pe veșmintele ei).
   3. Cea mai apropiată relație cu Dumnezeirea (era și este plină de har - Lc. 1, 28) „Că, iată, de acum mă vor ferici toate neamurile” (Luca 1,48).
   4. Creșterea și îngrijirea singurului Fiu al lui Dumnezeu (Sf. Teofan Zăvorâtul, Sfaturi înțelepte, Ed. Cartea Orodoxă, pag. 217-218)
   5. Cea mai mare iubire a unui om pentru oameni: „dragostea ei era neasemuit mai mare decât a lui Adam în rai … noi nu ajungem la deplinătatea iubirii Maicii Domnului” (Sf. Siluan Athonitul, idem)

Sărbătorile anuale ale Maicii Domnului

În Biserica Ortodoxă, Maica Domnului este sărbătorită de douăsprezece ori pe an.
   Iată zilele speciale în care o putem cinsti și supracinsti, public:
- 1 septembrie (aducerea aminte de Soborul Maicii Domnului cel de la lăcașul Miasiniei)
- 8 septembrie (nașterea Maicii Domnului)
- 1 octombrie (acoperământul Maicii Domnului)
- 21 noiembrie (intrarea în Templu a Maicii Domnului)
- 9 decembrie (zămislirea Maicii Domnului)
- 26 decembrie (soborul Maicii Domnului)
- 2 februarie (întâmpinarea Domnului și jerfa de curățare a Maicii Domnului)
- 25 martie (buna vestire)
- izvorul tămăduirii (în vinerea săptămânii luminate)
- 2 iulie (așezarea veșmântului Maicii Domnului în Biserica din Vlaherne)
- 15 august (adormirea Maicii Domnului, cu 2 săptămâni de post înainte)
- 31 august (așezarea în raclă a cinstitului brâu al Maicii Domnului)[2]

Erori doctrinare

Catolicii exagerează cultul Maicii Domnului amplificând rolul Fecioarei Maria în istoria mântuirii; ei afirmă că Fecioara Maria nu ar fi avut păcatul strămoşesc. Ortodocșii cred că Maica Domnului s-a născut cu păcatul strămoşesc însă acesta i-a fost şters în momentul zămislirii Mântuitorului (la Buna Vestire).

Reformații și alte confesiuni protestante și neoprotestante nu cred că Fecioarei Maria i s-ar cuveni vreun cult.

Noi ortodocșii NU o adorăm pe Maica Domnului! Asta ar însemna idolatrie. Pentru detalii vizitați pagina despre venerare și adorare.[3]

Note

1. [1] Venerare vs. adorare.
2. [2] Remus Rus și pr. Adrian Cazacu, ΘΕΟΤΟΚΟΣ enciclopedie teologică, Ed. Crimca, Suceava, 2023, pag. 13.
3. [3] Pr. Prof. Univ. Dr. Ene Braniște, Liturgica Generală, Vol. I, Ed. Basilica, București, 2015, pag. 91-92.

Bibliografie

1. Sfânta Scriptură, Versiunea Ortodoxă Sinodală, 2008.
2. Remus Rus și pr. Adrian Cazacu, ΘΕΟΤΟΚΟΣ enciclopedie teologică, Ed. Crimca, Suceava, 2023.
3. Cuviosul Paisie Aghioritul, Trezire duhovnicească, Vol. II, Ed. Evanghelismos, 2000.
4. Cuviosul Paisie Aghioritul, Despre rugăciune, Vol. VI, Ed. Evanghelismos, 2013.
5. Isidor Todoran, Ioan Zăgrean, Dogmatica Ortodoxă, Ed. Renaşterea, Cluj-Napoca, 2000.
6. Ene Braniște, Ghenadie Nițoiu, Gheorghe Neda, Liturgica Teoretică, Ed. Institutului Biblic şi de Misiune al BOR, Bucureşti, 2002.
7. Ene Braniște, Ecaterina Braniște, Dicţionar enciclopedic de cunoştinţe religioase, Ed. Diecezană, Caransebeş, 2001.
8. Bartolomeu Anania, Cartea deschisă a Împărăţiei, Ed. Institutului Biblic şi de Misiune al BOR, Bucureşti, 2007.
9. Arhimandritul Sofronie, Cuviosul Siluan Athonitul, Ed. Accent Print, Suceava, 2013.

pr. prof. Ctin Pîșlac

    -^-    


© 2009-2025 Ctin Pîșlac ♦ IP: 18.219.53.18 ♦ 5/02/2025 20:57 (Europe/Bucharest;06) ♦ ȘcoalaContact